was successfully added to your cart.

Winkelmand

Wat is de kracht van een goede website?

By 24 januari, 2014 april 1st, 2014 Informatie, Trends

Wat maakt een website tot een goed succes? Ik denk dat dit de vraag is die veel bedrijven en mensen zich stellen. Bij WwwappZ houden wij ons dagelijks bezig met deze vraag.

De eerste vraag om aan jezelf te stellen is: wat is het doel van mijn website?. Wellicht beantwoord je deze vraag heel makkelijk met: mijn website geeft informatie over mijn bedrijf. Als dat inderdaad het belangrijkste doel is, waarom stuur je dan geen folder met informatie over je bedrijf? Waarom geef je mensen dan geen presentatie? Misschien heeft je website dus nog meer doelen dan alleen maar informatie geven.

We komen daarmee bij een andere laag terecht. Je kunt je afvragen welke acties je mensen op je website wilt laten ondernemen. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Wil je dat ze gebruik maken van een bepaalde actie of aanbieding? Wil je dat ze een boeking maken? Aanzetten tot actie is erg belangrijk. Hoe snel kunnen bezoekers een doel realiseren? Moeten ze vaak doorklikken? Kunnen ze snel een telefoonnummer vinden?

Thuis voelen
Als je wilt dat bezoekers een actie ondernemen op je website, dan moeten ze zich er eerst thuis voelen. Het ‘thuis voelen’ wordt bepaald in de eerste tien seconden. Als een bezoeker langer dan 30 seconden op je website blijft, dan ben je goed bezig. Als een bezoeker zich thuis voelt dan vergeet hij de tijd en/of de drang om verder te zoeken. De bezoeker neemt dan tijd om teksten te lezen en verder te klikken op de website.

De meeste bezoekers gaan niet direct je hele website lezen. Een bezoeker leest eerst de titels, scrolt door teksten heen en bekijkt snel de afbeeldingen. De verleiding om verder te klikken blijft constant groot, omdat het internet zoveel websites heeft. De concurrentie op het web is enorm en de bezoeker heeft vaak weinig tijd. Vergelijk het met een heel grote winkel met heel veel producten. Je wordt daar onrustig en je wilt alles bekijken. Je hebt niet de tijd om lang bij één product te blijven. Kom je bij een winkel waar slechts enkele producten zijn, dan heb je meer tijd voor deze producten. Een winkel die dat goed doet, is die van Apple. Daar staan maar een paar producten. Je hebt dan meer tijd om alle producten rustig te bekijken.

Het gaat om het verleiden van je bedrijf doormiddel van een website. Deze verleiding gaat onbewust in je hoofd. Het is een soort verliefdheid. Een gevoel wat uiteindelijk het bedrijf moet geven. Apple verkoopt meer een gevoel dan een product.

Warmte
Je hebt een installatiebedrijf. Je plaats en monteert CV-ketels. Nu kom ik als bezoeker op je website. Welk gevoel moet ik dan krijgen? Ik denk zelf aan warmte, want jouw bedrijf realiseert uiteindelijk warmte in huizen. De CV zelf is vaak weggestopt in een kast of op zolder. Afbeeldingen van cv-ketels geven dus wellicht niet het beeld dat de bezoeker wil krijgen. Op de eerste pagina van je website moet dus vooral het gevoel van warmte naar voren komen. Als ik ervan overtuigd ben dat het om een bedrijf gaat dat mijn huis goed warm kan houden, dan klik ik verder en bekijk ik de hele website.

Hoe verleid je bezoekers?

  • Gebruik weinig tekst: als je iemand voorbij ziet lopen, dan valt hij of zij niet op de verhalen die hij wil vertellen
  • Bepaal je doelgroep: welke personen wil je verleiden met je bedrijf?
  • Gebruik foto’s: beeld zegt meer dan tekst. Zorg er wel voor dat je beeld past bij je doelgroep.
  • Eenvoudige navigatie: de bezoeker moet op elk apparaat blindelings kunnen navigeren door je website.
  • Gebruik duidelijke taal: zo presenteer je jouw product in elke seconde die je bezoekers op je website verblijven.

Op je website heb je maar enkele zinnen om je bedrijf goed te omschrijven. Kun jij dat? Als je dit wilt checken, doe je de bierviltjestest. Schrijf de kern van je bedrijf op een bierviltje. Als het past: goed bezig. Als het nog niet past: je kunt je boodschap nog kernachtiger maken.

Succes!

Leave a Reply